شیشه لمینت
تفاوت شیشه های لمینیت امنیتی
2020-06-14
شیشه ضدگلوله
تفاوت شیشه های لمینیت امنیتی قسمت ۳
2020-07-25
شیشه لمینت
تفاوت شیشه های لمینیت امنیتی
2020-06-14
شیشه ضدگلوله
تفاوت شیشه های لمینیت امنیتی قسمت ۳
2020-07-25

تفاوت شیشه های لمینیت امنیتی; طلق EVA

تفاوت شیشه های لمینیت امنیتی

قسمت ۲

طلق EVA

طلق EVA حرف اختصاری Ethylene vinyl acetate (اتیلن وینیل استات)است،که از ترکیب اتیلن و وینیل استات ساخته شده و کاربردهای صنعتی بسیاری از جمله پوشش‌های صنعتی و لمینیت‌ها (لمینیت کفپوش،لمینیت روی چوب‌های صنعتی،لمینیت کارت ویزیت و…) و همچنین کاربرد مؤثری در تولید زیره کتانی و کفش‌های ورزشی و رسمی دارد.

فیلم EVA مخصوص لمینیت کردن شیشه،از نوع EVA کوپلیمری است.

کوپلیمر به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و شفافیت قابل قبول در صنعت شیشه‌های زینتی مورد استفاده قرار میگیرد.

ایی وی ای را به صورت رنگی پایه و یا رنگی یا طراحی چاپ روی آن پس از تولید EVA میتوان تولید یا تهیه کرد که عمدتا برای شیشه‌های بین کابینتی استفاده می‌شود چرا که از لحاظ نرمی و انعطاف پذیری شبیه به مواد الاستومر می‌باشد و قابلیت های آنها را هم دارد.

ایی وی ای محصولی است که ساده‌ترین حالت لمینیت شیشه را به کاربران عرضه می‌کند و دلیل استفاده‌ی آن برای شیشه ، جنبه‌ی لمینیت دکوراتیو دارد چرا که گفتیم میتوان آنرا طرح‌دار تولید کرد یا اینکه روی آن طرح دلخواه را پیاده سازی کرد.

به اشتباه ، خیلی از افراد غیر حرفه‌ای از روی عدم آگاهی کافی و یا حتی افراد متقلب و سودجو این محصول ساده را به عنوان لمینیت شیشه‌های امنیتی و حتی شیشه ضدگلوله ارائه می‌دهند چرا که پس از لمینیت شدن، ظاهر شیشه تا ۷۰٪ شبیه به شیشه لمینیت با PVB می‌باشد.

اما به دلیل کیفیت پایین EVA و همچنین نحوه ی لمینیت کردن این محصول، لمینیت شیشه با EVA جزء دسته‌ی امنیتی استاندارد رو به حساب نمی‌آید . EVA با دستگاهی مانند گرمکن‌های مواد غذایی که دارای طبقات(۳ الی۶طبقه) که داخل هر طبقه کیسه‌های وکیوم سیلیکونی در ابعاد کوچک وجود دارد و شیشه داخل آن کیسه ها قرار گرفته و وکیوم می‌شود.

همزمان با وکیوم کیسه‌ها داخل دستگاه گرما تولید می‌شود تا EVA را نرم کند تا مقداری چسبندگی میان شیشه‌ها ایجاد کند و پس از زمان تعیین شده و خنک شدن دستگاه از داخل کیسه‌ها خارج می‌شود.

تشخیص EVA بودن شیشه لمینیت

تشخیص EVA بودن شیشه لمینیت کار تخصصی است و پس از لمینیت شدن فقط یک کارشناس دوره دیده و با تجربه می‌تواند نوع لمینیت را تشخیص دهد.

یکی از معایب دیگر فیلم EVA نداشتن الاستیسیته بالا و نداشتن کشسان استاندارد برای پاس کردن رسته ایمنی سازی شیشه و یا رسته‌ی شیشه‌های ضدگلوله است و از لحاظ علمی وقتی نمی‌تواند خاصیت عدم عبور گلوله را در شیشه‌های ضدگلوله داشته باشد و درکشور های مختلف پیشرفته این روش فقط برای مصارف شیشه‌های تزئینی و دکوری با حداقل ایمنی در صنعت شیشه و ساختمان جای دارد . اما در ایران متاسفانه انتخاب این محصول به دلیل قیمت پایین تر نسبت به جنس اورجینال صورت میگیرد .

محصول EVA عمدتا آنتی UV نیستند و نمیتوان آنها را در مکان‌هایی که نور خورشید را دریافت می‌کند(به اصطلاح Out Door) استفاده کرد چرا که پس از گذشت زمان کم ، وقتی که نور خورشید به آن اصابت می‌کند UV نور خورشید باعث از بین رفتن خاصیت آن می‌شود و به همین دلیل این محصول را در جاهایی که نور مصنوعی دارد(به اصطلاح In Door) استفاده می‌کنند و در داخل مجموعه های و منازل ماندگاری بالاتری دارد.

اما با این همه مزایا و معایب گفته شده کارشناسان فنی صنایع شیشه ایمنی دماوند توصیه می‌کنند که به جای استفاده از شیشه‌های نا ایمن حداقل امنیت را رعایت کنید و شیشه‌های لمنیت استفاده کنید چرا که حتی لمینیت EVA هم ایمن تر از شیشه‌های تک جداره می‌باشد و آسیب رسانی را کمتر می‌کند (کاهش صدمه تا ۴۰٪).