بهترین شیشه پنجره کدام است؟
2021-06-19
درب شیشه ای
درب شیشه ای انواع و کاربرد آن
2021-07-06
بهترین شیشه پنجره کدام است؟
2021-06-19
درب شیشه ای
درب شیشه ای انواع و کاربرد آن
2021-07-06

همه چیز درباره شیشه های خود تمیز شونده

شیشه های خود تمیز شونده

شیشه های خود تمیز شونده دارای ویژگی هایی مانند پس زدن آب و روغن از روی شیشه و عدم چسبیدن آلودگی و کثیفی روی سطح آن هستند.

امکان پاک شدن خاک و آلودگی با آب باران، عدم رسوب گرفتن شیشه، ممانعت از خوردگی، افزایش استحکام و مقاومت شیشه در برابر خط و خش نیز ویژگی های این نوع شیشه است.

اثر انگشت روی این نوع شیشه نمی ماند، معمولا تا 20% روشن تر و شفاف تر و سطح شیشه تا 30% یکنواخت تر می شود، همچنین قابلیت افزایش دید در شرایط بد آب و هوایی را دارد.

این نوع شیشه از محصولات فناوری نانو و به عنوان مصالح جدید در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارد.

این شیشه ها در انواع مختلف، با هدف کاهش دفعات تمیز کردن، صرفه جویی در مصرف انرژی و ماندگاری بیشتر ساخته شده اند.

شیشه های خود تمیز شونده

مکانیزم شیشه های خود تمیز شونده

برای درک چگونگی مکانیزم این شیشه‌ باید با مواد شیمیایی به نام ‌فوتوکاتالیست‌ آشنا شوید. فوتوکاتالیست‌ ها با وجود نور (فوتو) از خود خاصیت کاتالیستی نشان می ‌دهند.

این مواد در اثر تابش نور یک واکنش خاص را بدون دخالت در آن تسریع می کنند، به طوری که با آلودگی ‌ها، لکه‌ های چربی و مواد آلی روی شیشه واکنش داده و آنها را به آب و دی ‌اکسید کربن تبدیل می کنند.

این واکنش، چسبندگی ذرات آلودگی را به سطح کاهش می ‌دهد. از سوی دیگر روی یک سطح بسیار آب ‌دوست، آب به طور کامل و به صورت یک لایه پخش می ‌شود.

این لایه یکنواخت آبی می ‌تواند ذرات و آلودگی ‌هایی را که به‌ طور ضعیفی به سطح متصل شده‌ اند، از جا کنده و با خود پایین آورد.

مکانیزم شیشه های خود تمیز شونده طوری است که مدت زمان طولانی تمیز باقی می ماند و ضد انعکاس است.

شیشه های خود تمیز شونده

کاربرد شیشه های خود تمیز شونده

کاربرد این شیشه در نمای خارجی و دکوراسیون داخلی ساختمان است و به کارگیری این شیشه ها در روشنایی فضاهای داخلی بسیار تاثیر گذار است.

سطح شیشه با استفاده از فناوری نانو دارای خاصیت آب گریزی یا آب دوستی می شود و به این ترتیب آلودگی ها را به حداقل می رساند.

انواع شیشه های خود تمیز شونده پرکاربرد، می توان به شیشه های ساخته شده با الهام از برگ نیلوفر آبی و شیشه های با اثر فتوکاتالیز اشاره کرد.

این شیشه‌ ها هیچ محدودیتی در دید ایجاد نکرده و می ‌توانند به عنوان ضد بخار عمل کنند. این نوع شیشه نه تنها خود تمیز شونده است، بلکه ویژگی آنتی باکتریال هم دارد.

این نوع شیشه ها به دلیل سبکی، مقاومت در مقابل حرارت، امکان نصب ساده و راحت، وجود رنگ های ضد خش و ایمنی بالا طرفداران زیادی دارد.

کاربرد این نوع  شیشه ها برای دکوراسیون داخلی و کابینت، سقف، کف، کمد، دیوارپوش، تفکیک سازی، تزیین فضاها، جداسازی، در لابی ها و … است.

شیشه خود تمیز شونده

قیمت شیشه های خود تمیز شونده

قیمت شیشه های خود تمیز شونده به دلیل مکانیزم خاصی که دارند متفاوت است و گران تر از شیشه های معمولی هستند.

کاربری های گوناگونی مانند حفاظت از شیشه پنجره ها و ویترین مغازه ها، استفاده از آن در حمام و سرویس های بهداشتی می توان نام برد.

در سقف های شیشه ای، نمای ساختمان ها و کاشی های دیواری، آینه ها، سلول های خورشیدی، دوش حمام، دستشویی، وان حمام، گلخانه ها و سایر موارد کاربرد دارد.

قیمت شیشه های خود تمیز شونده از نظر شیمیایی بی اثر است و در صورت عدم وجود نور، ارزان، قابل حمل و رسوب در لایه های نازک و یک ماده شیمیایی خانگی است.